hihotel

Hotel blogs

hihotel

Hotel blogs

دیو چشمه، چشمه ای اعجاب برانگیز در کجور

مازندران یکی از زیباترین استان های کشور است و می توان از آن به عنوان یکی از پربارترین مناطق به جهت داشتن بیشترین جاذبه های گردشگری نام برد. این استان به دلیل داشتن جنگل های بکر و مراتع سر سبز در تمام ایام سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

دیو چشمه یکی از جاذبه هایی است که در این استان و در کنار کجوز نوشهر قرار گرفته است. نام این چشمه از آب فراوان و زلال آن نشات گرفته است. برخی دیگر نیز آن را به نام چشمه بزرگ هم می شناسند. دیو چشمه به دلیل داشتن زیبایی های فراوانش می تواند بهترین مقصد برای شما باشد. این چشمه همانند آتشفشانی است که از درون زمین فوران می کند.

دیو چشمه در کجا قرار دارد؟

این چشمه بکر و زیبا از سمت شرق به شهرستان چالوس و از سمت جنوب به رشته کوه های البرز راه دارد و هم چنین از سمت شمال هم به دریای خزر ختم می شود. ارتفاع آن نسبت به دریا در حدود 2/9 متر می باشد. شهر نوشهر نیز دارای دوبخش مرکزی و کجور است. برای رسیدن به دیو چشمه باید ازبخش کجور عبور کرد. این چشمه زلال دارای انواع زیادی از گونه های درختی و درختچه ای و همچنین فضای سبز می باشد که می توان با دیدن آن یک روز پرنشاط و بی نظیر را سپری کرد.

آب زلال دیو چشمه یا چشمه بزرگ

آب این چشمه نیز از رودخانه عواز می باشد که در ابتدا به رودخانه بزرگ چالوس و سپس به دریای خزر می ریزد. مقدار آب دهی این چشمه بزرگ که از یک نهر زیبا که با طراحی خاصی ساخته شده است، هدایت می شود در حدود 186 تا 270 لیتر در ثانیه گفته شده است. این چشمه با داشتن زیبایی های فراوانی که دارد می تواند خاطره ای خوش و بی نظیری را برای افرادی که این جاذبه را برای گردش انتخاب می کنند به وجود بیاورد.

اهالی این منطقه از این آب در کارهای گوناگونی همانند کشاورزی و مزارع پرورش ماهی استفاده می کنند و همین امر موجب شده است تا این منطقه بسیار سرسبز و زیبا شود و همچنین از آلودگی ها مبرا باشد. نوشیدن این آب می تواند خستگی و تشنگی که در طول سفر به وجود آمده است را از بین ببرد.

یکی از رسومی که در کنار این چشمه توسط اهالی این منطقه انجام می شود، این است که زوج های جوان در هنگام عروسی خود به پای این چشمه می آیند و جرعه ای از را می نوشند که این کار نشاندهنده آن است که در ابتدای یکی شدنشان و شروع زندگی مشترک مهر عطوفت را مهمان زندگی خود کنند.

 امکانات زیادی در این چشمه به چشم نمی خورد!

از آن جایی که چشمه دیو دارای گردشگران زیادی در طول سال است، اما هیچ گونه امکانات تفریحی و رفاهی در این چشمه به چشم نمی خورد. در حالی که این چشمه با قرار گرفتن در کنار دهکده کندلوس دارای قابلیت های بسیاری برای برای توسعه صنعت گردشگری و طبیعت گردی دارد.

بهترین زمان سفر

با توجه به این که دیو چشمه در دامنه های البرز قرار گرفته است، بهترین زمان برای سفر به این جاذبه گردشگری فصل های بهار و تابستان می باشد.

راه رسیدن به دیو چشمه نوشهر

 برای دسترسی به دیوچشمه نوشهر باید ابتدا وارد جاده چالوس و سپس با عبور از جاده ای سرسبز و زیبا وارد جاده کندوان شوید.  با طی کردن مسافتی حدود 25 کیلومتر در بین جاده کرج به چالوس به یک دوراهی کجور می رسید. با گذر از پل رودخانه چالوس، وارد جاده کجور می شوید و با پیمودن فاصله ای 24 کیلومتری در کنار جاده ای که به کجور منتهی می شود می توانید دیو چشمه یا چشمه بزرگ را مشاهده کنید.  

کرمانج ها و تاریخچه این قوم

کرمانج ها همان کوردهای خراسان که بخشی از مردم کورد ایران‌ می باشند که بخش بزرگ این قوم در منطقه شمال خراسان است که این منطقه با نام کوردخانه شناخته می‌شود. زبان مردم این منطقه کوردی کرمانجی و دین آنان اسلام (شیعه) است. کوردهای خراسان از ترکیب کردستان کردهای سوریه، قفقاز، باکو، ترکیه، کردهای جنوب عراق، ماکو و مهاباد و پیرانشهر تشکیل شده‌اند و کردهای افغانستان، پاکستان و هندوستان هم از خراسان به آن ولایت رفته‌اند.

جهت آشنایی با قومیت کرمانج ها ، بیشترین پراکندگی در خراسان در بخش خراسان شمالی (بجنورد - قوچان - شیروان -درگز) ساکن هستند که میتوانید در این بخش در کنار سایر جاذبه های گدرشگری شهرهای خراسان با فرهنگ و بوم این مناطق آشنا شوید.


در ادامه با مقاله کرمانج ها و تاریخچه آن ها در وبلاگ گردشگری های هتل همراه ما باشید.

تاریخچه کوردها

  • مردم کورد تبار منطقه خراسان بنا به منابع تاریخی نوادگان کوردهایی هستند که در زمان شاه عباس از منطقه شرقی ترکیه به این نواحی برای نگهداری از مرزهای ایران کوچ داده شدند
  • بنا به روایتی دیگر شاه عباس آنان را به خاطر تضعیف سرکشی خان‌های کورد و بکار بردن آنان در مقابله با حملات بی‌امان ازبکان، مغول کوردها قبل از زمان صفویه نیز در خراسان سکنی داشته‌اند.
  • کورد بودن ابومسلم خراسانی از سرداران بزرگ خراسان

وجه تسمیه کرمانج

کرمانج ها

واژۀ کرمانج یا کِرمانج، همچنین گاه در تلفظ شفاهی دیگر خلاصه شده و کِرماج یا کِرمان نیز گفته می‌شود.همچنین ممکن است در کوردی شمالی به صورت کُردمانج تلفظ و نگاشته شود. مایکل چایِت در واژه‌نامۀ کردی کرمانجی-انگلیسی خود نوشته که در میان کوردهای ترکیه واژۀ کرمانج به روستاییان غیرعشایر گفته می‌شود، اما در کردستان عراق به بخشی از بزرگان قبایل اطلاق می‌شود.این واژه همچنین در معنای روستایی و رعیت به کار می‌رود.

وجه تسمیه کرمانج ها

جغرافیای منطقه کورمانج ها

  • منطقه کرمانج ها در شمال خراسان در ایران قرار گرفته و ساکنان آن بیشتر اقوام کورد هستند.
  • در استان خراسان شمالی حدود ۴۶ درصد جمعیت را کوردها تشکیل می‌دهند که بزرگترین گروه قومی این استان‌اند.
  • یکی از عمده ویژگی‌های قوم کرمانج های خراسان شمالی که افراد این قوم را از دیگر اقوام ممتاز می‌کرده پوشش مردان و زنان این قوم بوده‌است که اکنون تنها به عنوان زینت به کار برده می‌شود.
  • این اقوام شامل حدود ۲۲ ایل یا طوایف مهم کوردی است. اکنون این منطقه با توجه به تقسیمات سیاسی ایران جزئی از استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان به حساب می‌آید.
  • شهرهای قوچان، شیروان، فاروج، بجنورد، درگز، اسفراین، کلات،چناران و آشخانه دارای اکثریت اقوام کرد و شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار، داورزن، جوین، جغتای و خوشاب دارای اقلیت کورد می‌باشند و بیشترین جمعیت کوردنشین در شهرهای قوچان، شیروان، فاروج، بجنورد واسفراین می‌باشند.
کرمانج ها
پراکنش اقوام کرد در خاورمیانه. بالا سمت راست پراکنش کردهای خراسان را نشان می‌دهد.

آداب و رسوم عروسی کوردها

  • عروسی کرمانج های خراسان امروز فراتر از عروسی‌های رایج است و عملا به جشن بزرگ و همایش فرهنگی در منطقه تبدیل شده‌است.
  • حضور جمعیت از شهرهای مختلف، هنرنمایی هنرمندان گوناگون، تجلیل از سرآمدان موسیقی وفرهنگ منطقه در برخی عروسی‌ها حضور زنان با لباس زیبا و رنگارنگ محلی، شعر خوانی شاعران محلی و توجه ویژه به استفاده از نمادهای بومی محلی در تزیین جایگاه و محیط عروسی و بهره‌ گیری از سنت‌های نیک شه واش (شادباش) و دیگر آیین‌های عروسی سبب شده‌است که هر عروسی به یک جنگ بزرگ فرهنگی و هنری منطقه تبدیل شود و سی دی این عروسی‌ها در کوتاهترین زمان و در سطح وسیعی مورد استفاده خانواده‌ها قرار گیرد و گاه یک عروسی سنتی فراتر از یک شهر و استان مورد استقبال قرار گرفته‌است.
عروسی کرمانج ها
  • در قدیم عروسی‌های کوردی سه شبانه روز و بنا به برخی نظرها و نوشته‌ها از جمله کتاب ارزشمند <رامشگران شمال خراسان> هفت شبانه روز به طول می‌انجامیده که به علت تغییر شرایط زندگی بیشتر عروسی‌های کردی در یک شبانه روز برگزار می‌شوند.
عروسی کرمانج ها

مراسم خنچه کشان در عروسی کرمانج های شمال خراسان

موسیقی کوردی خراسان

موسیقی کوردی خراسان که سراسر شمال خراسان، یعنی از سرخس تا شمال گنبد کاووس (از مشرق به مغرب) و از باجگیران و درگز تا نیشابور و سبزوار (شمال به جنوب) را در بر می‌گیرد، از اصالت و ویژگی خاصی برخوردار است. گاهی شنونده را به اوج عرفان و معنویات و عالم ملکوتی سیر می‌دهد. زمانی در غم، هجران و سوز و گداز، اشک چشم شنونده را سرازیر می‌کند و زمانی، به اوج شادی، رقص و پایکوبی وامی‌دارد. این اصالت و گستردگی، از تاریخ پر فراز و نشیب و سرزمین‌های پست و بلند، کوهستان‌ها، جلگه‌ها، کوچ‌ها و جابجایی و برخورد با اقوام و ملل مختلف، طبیعت و آبشارها، نغمه پرندگان و…نشأت گرفته‌است.

موسیقی کردی خراسان
موسیقی کوردی خراسان چهار جنبه دارد:

۱-دینی ۲-رزمی ۳-بزمی ۴- سوگی. که هر یک از این چهار اصل نیز به مقام‌ها، آهنگ‌ها و شاخه‌های متعددی تقسیم می‌گردد.

سازهای زهی رایج در میان کردهای خراسان عبارتند از:

کمانچه، دوتار، شش‌تار، تنبور (که چهار سیم دارد و اکنون در بین کوردهای غرب کشور، معمول است).

سازهای بادی که در میان کردهای خراسان رواج داشته‌است و دارد عبارتند:

۱-کرنای ۲-سرنا ۳-شاخ نفیر ۴-نی هفت بند ۵-دوزله (قوشمه) ۶-نای نوازان می‌باشد

طبقه‌بندی گروه‌های هنری کورد خراسان

  1. عاشق‌ها : نوازندگان اصیل و حرفه‌ای کورد خراسان هستند که این شغل را پدر بر پدر، به میراث برده‌اند و به صورت موروثی عاشق نوازندگی هستند. سازهای آن‌ها عبارتند از کرنا، سرنا (پیق)، دهل، دوزله (قومشه) و کمانچه.
  2. بخشی‌ها: بخشی به کسی گفته می‌شود که نوازنده چیره‌دست دوتار باشد و شاعر، نوازنده و خواننده باشد.
  3. بلیروان‌ها : نی نوازانی هستند که بیشترشان به صورت شبانان و چوپانان، در فضای باز کوهستان به نواختن و فراگیری آن اقدام می‌کنند و گله گوسفندان یا شتران را با آوای نی خود، به چرا و حرکت وامی‌دارند. نی از زیباترین و اصیل‌ترین آلات موسیقی کوردهای خراسان است.
  4. لوطی‌ها: مردمانی آواره، سرگشته و بی قید و بند به دنیا هستند. تنها ساز آنها، دپ یا همان دایره است. بیشتر اشعار هزل و هجو می‌خوانند و از ستمگران و صاحبان زور و زر انتقاد می‌کنند.
  5. لولوچی‌ها: آوازه خوان‌های غیر حرفه‌ای هستند که معمولا در جوانی یا به مناسبت حال، همراه با تار بخشی‌ها یا ساز عاشق‌ها، یا بدون ساز آواز می‌خوانند. لولوچی‌ها، بابت کار خود، حق گرفتن دستمزد ندارند.

پوشاک کوردها

پوشش زن کرمانج های خراسان شاخصه‌های منحصربه‌فردی دارد که نوع پارچه، زینت‌ها، نام‌ها و پردازش رنگ از جمله این ویژگی‌ها است.

لباس زن کرمانج خراسان شمالی ترکیبی از :

دوقسمت اصلی لباس زن کورد : 1 - گراس (goras) یعنی بالاتنه که پیراهنی ساد و یقه خاصی ندارد . 2- شیلوار یا دامن و پارچه ، کله (kolle)و نظامی است.

3 - «کله» پوششی است از جنس پارچه مخمل که بر روی گراس پوشیده می‌شود. برای کله از پارچه مخمل با رنگ‌های تند و گرم مثل قرمز و سبز و بنفش استفاده می‌شود.

  • این لباسها با سکه‌های تزیینی که در اصطلاح کرمانجی «دراو» نامیده می‌شود که با حلقه بر روی سکه، تزیین می‌شود.
  • سکه‌های متعدد بر روی کله، هنگام راه رفتن، صدایی خاصی تولید می‌کند.
  • به حاشیه یقه، جیب‌ها و سر آستین‌های کله، نوارهایی زیگزاگ با رنگ‌های تند، دوخته می‌شود.
  • زن کرمانج برای پوشش سر از (پشمی) که امروز به روسری موسوم است و شالی مخصوص استفاده می‌کند، این سرپوش‌ها حتی روی چهره زن به جز چشمان را می‌پوشاند.
لباس کرمانج ها

علت تغییرلباس و رقص و فرهنگ کوردهای خراسان، بعد از کوچ تاریخی

  • تغییر و تحول لباس به علت شرایط اقلیمی و نوع خاص زندگی کوردها یعنی چادرنشینی و سردی و گرمی هوا، اشکال گوناگون را به خود گرفته و از رنگ‌های شاد برگرفته طبیعت بوده‌است.
  • رقص‌ها نیز به علت عدم تحریک کافی در گذشته به ناچار تغییریافت و تحریک آن بیشترشد.
  • فرهنگ کوردها ی خراسان، مثل آبی در حال حرکت و پرش و خیزش است و در طول تاریخ با بهره گیری از مللی که با آن مواجه بوده و از مرزهای روم گرفته تا ارمنستان و گرجستان و قفقاز و آذربایجان است و خراسان و هندوستان، از زیبایی‌های هر ملتی استفاده کرده است.
  • صدها آهنگ در موسیقی کرمانج های خراسان وجود دارد که هر کدام، فلسفه مخصوص به خود دارند که در کتاب تاریخ موسیقی ایران به آن پرداخته‌اند.

لهجه کوردی

کرمانج ها دارای لهجه‌های گوناگونی مانند جلالی، شکاکی، هرکی، دری (با فارسی دری اشتباه گرفته نشود)، بادینی (بادینانی) و لهجه ملکشاهی است.

زبان قوم کورد

زبان کوردها همانند ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری، کوردها در تمام شاخه‌ها شباهت بسیار دارند اما عمده تفاوت لهجه‌های آنان این است که به ترتیب از نقاط جنوبی به سمت شمال زبان کوردی به طرف ساده‌تر شدن و خلاصه گویی پیش می‌رود. کرمانج‌های خراسان نیز به تبع این تغییر با زبانی ساده‌تر سخن می‌گویند.

عبارت «کرمانجی» اصطلاحی است که به زبان اصلی کوردها نسبت داده می‌شود.

این زبان دارای سه گویش اصلی :

1- کورمانجی یا کرمانجی شمالی

2- سورانی یا کرمانجی مرکزی

3- کرماژی یا کرمانجی جنوبی می‌باشد.

آسیب شناسی زبان مادری در میان کردهای خراسان

  • روند پرسرعت جریان مدرنیسم و شهرنشینی
  • بی‌توجهی تحصیلکردگان و نخبگان کرد شمال خراسان
  • تکثر زبانی و اختلاط قومیتی در شمال خراسان
  • نبود رسم الخط نوشتاری
  • ضعف ادبیات کودک و تولیدات فرهنگی در حوزه کودکان در شمال خراسان
  • ضعف رسانه جمعی
  • نبود چاپ و نشر کردی
  • ضعف تشکیلات و انجمن‌های فرهنگی -مدنی

عشایر کرمانج ها

مهم‌ترین ییلاقات عشایر این قوم شامل رشته کوه‌های گلیل، هزار مسجد، آلاداغ، مراوه تپه و شاه جهان است. در آذربایجان غربی نیز در شهرستان‌های ارومیه، سلماس، خوی، ماکو، پلدشت و… دویست هزار کرمانج زندگی می‌کنند.

عشایر کرمانج ها

ایل های کرمانجی چه کسانی هستند؟

  • ایل مرادخانی که به (حسین‌زاده) شهرت دارند و بزرگ‌ترین ایل در شیروان هستند.
  • ایل توپی ها در شیراون، قوچان، مشهد، سبزوار، جوین
  • ایل عمارلو در نیشابور
  • ایل مژدگانی ها در نیشابور
  • ایل زعفرانی ها در شیروان، فاروج، درگز، مشهد ساکن هستند. (ایل توپکانلوها از زیر شاخه‌های ایل زعفرانلو می‌باشد)
  • ایل ملکشاهی و ایل شوهان در کاشمر
  • ایل زنگنه در فاروج
  • قوچان: طوایف زعفرانلوها ، برانلو، آرامانی، سعدانی، کیوانی، عمارلو، شادی، بچاوند، باوه نور در قوچان که همگی از ایل بزرگ حسنلو هستند. شیخ امیرانی، سووانی، پیچپرانی، شامی، بهادرانی. ایل توپکی ها ، تیتکانی، حمزه یی، رشوانی، رودکانی، زیدانی
  • بجنورد: ایل کرد افشار و دوانی در مزوج و بجنورد
  • رادکان: کاوانلو
  • اردلان: شارلو، گوشانلو، ترسانلو، بادللو
ایل های کرمانجی

ورزش های کرمانجی

ورزش اصلی کرمانج ها مخصوصا در خراسان کشتی باچوخه می‌باشد که در طول سال در بسیاری از شهرهای کرمانج‌نشین برگزار می‌شود و مهم‌ترین رقابت آن همه ساله در چهاردهم فروردین در گود زینل خان اسفراین برگزار می‌شود.

کشتی با چوخه کرمانج ها
کشتی با چوخه یکی از معروف‌ترین ورزش‌های محلی ایران است. کشتی با چوخه که در میان کردهای خراسان رواج دارد، از تاریخچه کهنی برخوردار است و این ورزش بومی در بسیاری از مراسم محلی به خصوص جشن عروسی نیز رایج بوده‌است. کردهای خراسان از قدیم برای این کشتی اهمیت خاصی قائل بودند و در پرورش پهلوانان این رشته می‌کوشیدند. این کشتی به‌طور سنتی در مراسم عروسی ایام نوروز در روستاها برگزار می‌شد.

ورزش کرمانج ها
کشتی باچوخه در گود زینل خان اسفراین، ۱۳۹۷. این ورزش میان کردهای خراسان محبوب و رایج است.

روستای ناندل آمل پنهان شده در ابر

روستای ناندل آمل ، روستایی زیبا و ییلاقی و مرتفع که با ارتفاع تقریبی ۲۳۰۰ متر از سطح دریا است. روستای ییلاقی ناندل آمل ، در مسیر جاده ی کوهستانی هراز واقع می باشد که از توابع بخش لاریجان در دهستان لاریجان سفلی، در شهرستان آمل در استان مازندران ایران قرار دارد.

روستای ناندل آمل

روستای ناندل آمل از طریق جاده ای فرعی که در حدود ۵۳ کیلومتری آمل قرار دارد از آن ( جاده ی هزار ) منشعب می شود. فاصله ی تقریبی آن از جاده ی هزار نیز حدود ۱۵ کیلومتر می باشد.

طبیعت ناندل

روستای ناندل بخاطر خوش آب و هوا بودن منطقه و سردسیر بودن آن گردشگران از جمله کوهنوردان رو به سمت خود جذب میکند این روستا همیشه در سال دارای ابر و مه است و معمولا بخاطر کوهپایه بودن دارای بارش های بهاری است.از روستای ناندل شما به راحتی میتوانید نمای کاملی از قله با شکوه دماوند همراه با یخچال هایش مشاهده کنید.
روستای ناندل، به خاطر نزدیکی اش با قله دماوند از مسیرهای خوب و اصلی جهت صعود به قله دماوند است و کوهنوردان زیادی به همین منظور به این روستا مراجعه می کنند.مسیر صعود از روستای ناندل جبهه شمالی و شمال شرق می باشد.

روستای ناندل آمل

مسیرهای دسترسی به روستای ناندل

از تهران در جاده هراز به مقصد روستای ناندل پس از عبور از پلور، گزنک، تونل وانا، بائیجان بعد از پاسگاه بایجان 55 کیاومتری آمل و عبور از 2 تونل (تونل شماره 9 یا تونل نورانی و تونل شماره 8 یا تونل آیو در جاده هراز) در سمت چپ خروجی دلارستان جاده ای خاکی پر پیچ و خم و بی آب و علفی با تابلوهایی کاملا مشخص شد که میگذریم ، 16 کیلومتر تا روستای حاجی دلا، 18 کیلومتر تا میان ده و 19 کیلومتر تا ناندل فاصله دارد سپس به دشت های سرسبزی که ناندل پشت کوه ها انگار مخفی بوده است می رسیم.

روستای ناندل آمل
روستای ناندل آمل

امکانات روستای ناندل


متاسفانه روستای ناندل هیچ گونه اقامتگاه بوم گردی ای ندارد و از لحاظ گردشگری فقط جهت صعود دماوند بیشتر به این منطقه گردشگران حضور پیدا میکنند در ناندل فقط خانه کوهنوردان ناندل(اکوکمپ) در روستای ناندل به مدیریت آقای صالحی قابل دسترسی است که باید از قبل هماهنگ کرد و تنها در این محل شما می توانید نسبت به تهیه آب آشامیدنی و هماهنگی وانت و قاطر اقدام نمایید.

روستای ناندل آمل

فومن، شهری با مجسمه های رنگارنگ

یکی از زیباترین نقاط کشور شهر فومن می باشد. این شهر که به شهر مجسمه نیز معروف است در استان گیلان قرار دارد. شهر فومن، دارای بسیاری از شالیزارها، باغ ها، درختان چنارو منظره های طبیعی بکر دیگری می باشد که در جذب گردشگر از سراسر ایران بسیار موثر بوده است. همچنین این شهر یک سرزمین تاریخی با پیشینه ای 2500 تا 3000 ساله می باشد که باستان شناسان آن را در گروه قدیمی ترین مناطق شمالی ایران نیز قرار داده اند.

شهر فومن

از دیگر ویژگی های این شهر می توان به آب وهوای معتدل ، سوغات و صنایع دستی های زیبا، غذاهای خوشمزه و بومی و مهمترین آن جاذبه های گردشگری فراوانی که دارد، اشاره کرد که هم اکنون آن را به یکی از شهر های پر طرفدار کشور تبدیل کرده است. در اینجا شما را با برخی از جاذبه های گردشگری شهر فومن آشنا می کنیم.

قلعه رودخان

در 20 کیلومتری شهر فومن بنایی تاریخی قرار گرفته است که دارای قدمتی طولانی از دوران پادشاهی ساسانیان می باشد. این بنای تاریخی که قلعه رودخان نام گرفته است به سبب قرار گیری در کنار رود، به « دژ روگان » هم مشهور بوده است که طی سالهای اخیر به نام قلعه رودخان تغییر یافته است.

این عمارت شگفت انگیز نیز در سال های پیش با نام های دیگری از آن یاد می شد که از معروف ترین آن ها می توان از « قلعه هزار پله »، « دژ رودخان »، «قله رخون »، « دژ روگان »، « قلعه حسامی » نام برد. ویژگی دیگر این قلعه نیزدر گذشته این بوده است که دشمن نمی توانست به داخل آن نفوذ کند.

این بنا دارای دو قسمت قدیمی می باشد، مانند قورخانه که سربازان برای انجام کارهای نظامی و استراحت به آن جا می رفتند و دو ارگ که برای سکونت حاکم و خانواده اش ساخته شده بود.

قلعه رودخان

از دیگر مکان این عمارت باشکوه و بزرگ، سردخانه، آب انبار، حوض، آب ریزگاه، حمام، برج دیده بانی، اتاق های مسکونی و برج و بارو می باشند.

پارک فومن

محبوب ترین جاذبه های گردشگری در شهر فومن « پارک فومن » می باشد که دارای مجسمه های بسیاری از جمله مجسمه های چهار دختران می باشد که مورد  استقبال گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان قرار گرفته است. این مجسمه ها بیانگر تلاش و زحمت زیاد زنان و دختران روستا ها و شهر فومن می باشد که در زمان های قدیم به کار کشاورزی نیز مشغول بوده اند. از دیگر خصیصه های این پارک وجود دستگاه های بازی هیجان انگیزمی باشد که همواره به این مکان جذابیت و محبوبیت خاصی بخشیده است.




روستای فوشه

یکی از مناطق دیدنی و سرسبز در این شهرستان روستای نوشه می باشد که در 22 کیلومتری فومن واقع شده است. این روستا در بین معروف ترین جاذبه ها قرار دارد چرا که این روستای سرسبز دارای درختان گوناگونی مانند راش، توسکا، افرا می باشد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

بقعه سبز قبا

شهر فومن نیز دارای اماکن مذهبی هم می باشد که آستان مقدس امامزاده سبز قبا نیز یکی از آن ها می باشد و در روستای شنبه بازار نیز واقع شده است. بقعه سبز قبا هر ساله میزبان بسیاری از افراد می باشد که از گوشه و کنار این شهرستان برای زیارت به آن جا می آیند. در این بقعه نیز پیکر تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی همچون شهید سید جواد موسوی می باشد که مهمترین علت برای بازدید گردشگران سراسر ایران شده است.

همچنین از زیبایی های آن هم می توان به وجود درخت کهنسال و تنومندی اشاره کرد که در ابتدا به درخت مزار یا درخت آقادار معروف بوده است و به عنوان وسیله ای برای برآورده شدن حاجات به گونه ای که افراد پارچه های سبز رنگی را به آن گره می زدند استفاده می شده است و امروزه هم همچنان افراد زیادی اینکار را انجام می دهند.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

یکی از ارزشمند ترین جاذبه هایی که در این منطقه دیده میشود «چشمه ی علی زاخونی» می باشد، که آب این چشمه دارای خاصیت درمانی نیز می باشد. این چشمه بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی را درمان می کند. از آن جایی که این چشمه در نزدیکی معدن آهن قرار دارد، آب آن بسیار تلخ است که مردم آن منطقه ابتدا آن را با شکر مخلوط می کنند و سپس استفاده می کنند.