hihotel

Hotel blogs

hihotel

Hotel blogs

پیشنهاد وزارت بهداشت به تغییر کاربری هتل ها در کرونا

با راه اندازی طرح جداسازی بهبود یافتگان کرونا و بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان را ندارند، بسیاری از هتل ها آمادگی خود را جهت تبدیل شدن به نقاهتگاه و تغییر کاربری اعلام کردند.

با توجه به محدودیت هایی که از ابتدای آذرماه آغاز شده است، بسیاری از شهرها در خلوت ترین روز های خود به سر می برند. در این شرایط دولت خواستار تعطیلی سازمان های دولتی شد و از مدیران نیز خواست درصورتی که ضرورتی در کار آن ها وجود ندارد کار خود را به مدت یک هفته تعطیل کرده و یا تعداد نیرو های خود کم کنند.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونا، ستاد ملی کرونا همچنان محدودیت های سختگیرانه ای را در جهت کاهش این آمار اعمال کرده است. همچنین این ستاد برنامه های دیگری مانند ردیابی مبتلایان با استفاده از کارت ملی و تبدیل برخی از هتل ها به نقاهتگاه بیماران کرونایی در دستور کار خود قرار داد. این پیشنهاد در موج اول و دوم کرونا مطرح شد اما مورد استقبال هتلداران قرار نگرفت. در نیمه دوم سال و همزمان با موج سوم این بیماری و همچنین بیکاری بی سابقه هتل ها و مراکز اقامتی، تعدادی از هتل ها آمادگی خود را اعلام کردند.

هدف از اجرای این طرح

یکی از هدف های اصلی راه اندازی این طرح، جداسازی مبتلایان است. همچنین افرادی که توان مالی مناسبی ندارند و نمی توانند شرایط قرنطینه را به خوبی فراهم کنند، این طرح کمک کننده خواهد بود.

چگونگی انتخاب هتل ها برای تبدیل شدن به نقاهتگاه

از آن جایی که ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بستری شدن بیماران کرونایی کامل شده است، دیگر تخت خالی برای بیمارانی که در مرحله خطرناک آن قرار دارند پیدا نمی شود و همچنین در این زمان ساخت بیمارستان و مراکز درمانی هم بسیار زمانبر و پرهزینه است. به همین دلیل مسولین وزارت بهداشت ناگریز شدند تا از هتلداران بخواهند در این شرایط بخشی از هتل های خود را تبدیل به نقاهتگاه کرده تا بتوان از شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری کرد.

بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری 95 درصد از ظرفیت هتل ها و مراکز اقامتی از ابتدای شوع کرونا خالی مانده اند و مدیران این مراکز با مشکلات زیادی رو به رو شده اند. در این صورت تعداد هتل هایی که اعلام آمادگی کرده اند تا تخت های خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند 33 هتل می باشد. هتل ها نیز با این کار از سوی وزارت بهداشت مبلغی را به عنوان اجاره دریافت می کنند.

کدام هتل ها می توانند در این طرح شرکت کنند؟

جمشید حمزه زاده در خصوص انتخاب هتل ها بیان کرد: هر هتلی در این طرح نمی تواند شرکت کند. چرا که وزارت بهداشت باید وضعیت بهداشتی آن ها را بررسی و سپس تایید کند. نمایندگان وزارت بهداشت با مراجعه به هتل ها و مراکز اقامتی که اعلام آمادگی می کنند، استانداردها و سطح خدمات این مراکز را ارزیابی کرده و در صورت تایید آن ها اجازه استقرار و بستری بیماران کرونایی در هتل مورد نظر را صادر می کند.  

آثار ثبت شده ایران در فهرست یونسکو

هر کشوری در هرجای دنیا دارای تاریخ و تمدن با آثار و بنای تاریخی منحصربفرد می باشد ایران نیز سالیان دور یکی از بزگترین امپراطوری ها از یونان تا چین را دربرداشته است. این کشور با تمدن دیرینه مملو از آثار و بنای تاریخی می باشد که تا به امروز با وجود محدودیت های های سیاسی مورد استقبال توریست ها و گردشگران زیادی قرار گرفته است.

میراث جهانی یونسکو...؟

به مجموعه ای از مکان ها گفته می شود که در دسته فرهنگی یا طبیعی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو برگزیده می شوند. این سایت هایی که مورد تایید این کمیته قرار می گیرند، براساس حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی به کلیه انسان ها با هر نژاد و ملیتی تعلق می گیرد و وظیفه دولت ها حفط و نگهداری از آن ها است. با توجه به آمار سال 2019، به طور کلی تعداد 1121 اثر در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است که تعداد 869 اثر فرهنگی، 213 اثر تاریخی و 39 اثر مشترک وجود دارد که از 169 کشور نیز برگزیده شده اند. همچنین کشور های ایتالیا و چین با 55 اثر بیشترین آثار به ثبت شده در این فهرست را شامل شده اند.

در سال 1975 کشور ایران به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوسته و تاکنون تعداد 24 اثر فرهنگی و طبیعی آن در این فهرست به ثبت رسیده است. در این مقاله از وبسایت “های هتل” به معرفی آثار مهم ثبت شده در یونسکو می پردازیم.

با وبسایت های هتل همراه ما باشید:

جاذبه هاشهرسال
چغازنبیل خوزستان1979
تخت جمشیدفارس1979
میدان نقش جهاناصفهان1979
تخت سلیمانآذربایجان غربی2003
مجموعه ارگ بمکرمان2004
مجموعه پاسارگادفارس2004
گنبد سلطانیهزنجان2005
محوطه بیستونکرمانشاه2006
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اردبیل 2010
مجموعه از کلیسا هاآذربایجان2008
سازه های آبی شوشتر خوزستان2009
بازار تبریزآذربایجان شرقی2010
مسجد جامع اصفهان2012
برج گنبد قابوسگلستان2012
کاخ گلستانتهران2013
شهر سوخته سیستان و بلوچستان2014
روستای میمندکرمان2015
محوطه باستانی شوشخوزستان2015
کویر لوتخراسان جنوبی2016
شهر تاریخی یزدیزد2017
چشم انداز باستان شناسی ساسانیفارس2019

دیگر جاذبه ها

علاوه بر جاذبه هایی که نام برده شد، مجموعه ای از قنوات همچون قنات قصبه گناباد، بلده فردوس، زارچ حسن آباد، آسیاب آبی میرزا نصرالله مهریز، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم، مون در اردستان، وزوان و مزدآباد اصفهان و ابراهیم آباد اراک نیز در این فهرست به ثبت رسیده است.

همچنین باغ های زیاد ایرانی هم در این فهرست به چشم میخورد که میتوان به باغ های باغ ایرانی پاسارگاد ، باغ چهل‌ستون اصفهان، باغ ارم شیراز،  باغ فین کاشان، باغ دولت‌آباد یزد، باغ شاهزاده کرمان، باغ پهلوان پور در مهریز یزد و... اشاره کرد.     

شب یلدا و محدودیت های کرونایی

کمتر از یک هفته تا شب یلدا فاصله داریم اما هنوز شمار مبتلایان ویروس کرونا به نسبت زیاد است. طبق آمار به دست آمده طی محدودیت هایی که از اوایل آذر اعمال شده است، در شهر های قرمز تعداد افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند، با کاهش روبه رو بوده است. اما برگزاری شب یلدا باعث نگرانی مسئولین شده است.

معاون وزیر بهداشت، ایرج حریرچی با گفتن این که « از شب یلدا خیلی هراس داریم » می گوید: ۵۱ درصد موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بوده و رعایت پروتکل‌ها در این دورهمی‌ها اساسا شوخی و مسخره است.همچنین به این دلیل که شمار افراد مبتلا در این دورهمی ها با افزایش همراه خواهد بود، تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده را پیشنهاد می کند.

در پی پیشنهادی که توسط معاون وزیر بهداشت داده شد، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از طرح تعطیلی و منع تردد در شب یلدا خبر داد و بیان کرد که درصورتی که تصمیم نهایی گرفته شود، این طرح در طی روز های 29 و 30 اجرا خواهد شد. در کنار تعطیلی این دو روز نیز تمامی اصناف از ساعت 18 نیز تعطیل خواهند شد.  

شب یلدا ، کهن ترین جشن ایرانیان

شب یلدا یکی از سنت های باستانی و کهن ترین جشن ایرانیان است که چندین سال است که همچنان بر قوت خود باقی مانده است. در این شب بیشتر خانواده های ایرانی در کنار هم جمع شده و بلندترین شب را در کنار هم می گذارنند.

مردم ایران نیز علاوه بر نام شب یلدا آن را به نام شب چله هم نامگذاری کرده اند. چرا که برگذاری این جشن جزء آیین یک ایرانی می باشد. این شب نیز مردم در کوچه و بازار به دنبال فراهم کردن تدارکات مخصوص برگذاری این شب هستند.

با وبلاگ های هتل همراه ما باشید:

یلدا در ایران نماد امید و روشنایی و عبور از سیاهی ها و نا امیدی ها است و این آیین توسط گذشتگان به یادگار مانده تا بهانه ای برای جمع شدن در کنار یکدیگر و برپایی بساط شادی در خانواده باشد. زمان دقیق این شب در تقویم ایرانی در سال 1399 برابر با یکشنبه 30 آذرماه 1399می باشد.

نام های بلند ترین شب سال و ریشه آن ها

کهن ترین شب سال در کشور ایران دارای چند نام متفاوت می باشد. اما این سوال پیش می آید که نامگذاری این شب برگرفته از چیست؟

  • واژه یلدا به معنای زایش است که از واژه های سریانی گرفته شده است.
  • چله نیزاز واژه چهل نشأت گرفته و معنی آن با کلمه یلدا یکی می باشد و بیانگر آن است که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز باقی مانده را «چله کوچک» می نامند.
  • میلاد اکبر نیز نامی است که توسط ابوریحان بیرونی به آن داده شده است و منظور از آن میلاد خورشید می باشد

آیین و رسومات شب یلدا

اغلب ایرانیان در هر کجا ک باشند، آداب و رسوم این جشن را، آن طور که باید برگزار می کنند. چرا که تنها چیزی که باعث تفاوت  این شب با دیگر شب ها می شود، آداب و رسوم آن می باشد که به صورت مشترک در جای جای ایران انجام می شود.

  •  یکی از آدابی که معمولا همه ایرانیان آن را در این شب در برنامه خود قرار می دهند، شاهنامه خوانی و فال حافظ است. همچنین در این شب بزرگتر ها شروع به داستان خوانی و شعرخوانی می کنند و جوان تر ها نیز به آن ها گوش می دهند.
  • از دیگر رسوماتی که در این شب انجام می شده است، آتش بازی می باشد که به مرور زمان نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است.
  • این شب نیز در برخی از خانواده ها برای عروس هایی که به خانه به خانه همسر خود نرفته اند، شب یلدابرون هم می باشد. خانواده همسر در این شب با آماده کردن کادو، میوه، جواهرات به خانه عروس رفته و شب یلدا را در کنار یکدیگر سپری می کنند.  

 نماد خوراکی های مخصوص شب یلدا

طولانی بودن، دورهمی ها، میوه های خوشرنگ، انواع آجیل و... از جمله سکانس های ویژه ای هستند که برای ایرانیان یادآور شب یلدا می باشند و آماده کردن هر کدام از آن ها یکی از سرگرم کننده ترین و زیباترین برنامه های دنیا به شمار می رود. در این شب از هر نوع میوه ای می توان استفاده کرد اما تعدادی از میوه ها وجود دارند که معمولا استفاده از آن در بین تمام ایرانی ها مشترک و دارای نماد خاصی می باشد که هر کدام را به طور مختصر معرفی می کنیم:

آجیل: از پرطرفدار ترین خوشمزه ترین قسمت های شب یلدا بوده و ترکیبی از انواع آجیل و خشکبار می باشد.

هندوانه: از مهمترین میوه های شب یلدا می باشد و نماد آن گرمای تابستان و حرارت می باشد. برخی بر این باورند که اگر در شب یلدا از آن استفاده شود در زمستان دچار سرما و بیماری نخواهید شد

انار: یکی دیگر از خوراکی هی شب یلدا انار است که از قدیم به عنوان میوه ای خونساز مورد استفاده قرار می گرفته است. انار نیز در شب یلدا نماد شادی و زایش است و رنگ سرخ دانه های آن را نشان از خورشید می دانند.

کدو حلوایی: کدو حلوایی از دیگر میوه های شب یلدا است که همانند هندوانه و انار در بین ایرانیان جا باز نکرده است. اما برخی از افراد به دلیل علاقه و ذائقه خود از آن استفاده می کنند. کدو حلوایی در شب یلدا، دارای نماد های مخصوص هالووین نیز می باشد که ایرانی ها برای تزئین آن از ایده های هالووین کمک می گیرند.

لبو: یکی دیگر از میوه هایی که به تازگی به این شب اضافه شده است، لبو می باشد.این هرچند دارای نماد خاصی نیست اما استفاده از آن می تواند در کاهش فشار خون، سلامت قلب، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، درمان کم خونی، و... بسیار تاثیر گذار باشد.      

اجرا حکم اعدام روح الله زم در سحرگاه 22 آذر

روح الله زم کیست؟

با وبلاگ های هتل همراه باشید:

روح الله زم موسس سایت و کانال تلگرامی خبری و تحلیلی آمد نیوز می باشد که متولد سال 1357 در شهر ری تهران بوده است. وی نیز خبرنگار و فعال سیاسی و مخالف حکومت ایران بود. دوران نوجوانی خود را در فضای فرهنگی و هنری گذراند. روح الله زم در زمینه هنری، دوره های تئاتر و سینما هم فعالیت داشته است. همچنین در سازمان بهینه مصرف سوخت با مهدی هاشمی همکاری کرده و صاحب نمایندگی آیس پک بوده است.

خانواه زم

زم دارای دو فرزند می باشد که در ازدواج اولش دختر 16 ساله و در ازدواج دومش دختری 5 ساله دارد و اکنون هر دو آن ها در فرانسه و در کنار همسر دوم وی زندگی می کنند.  

اتهامات روح الله زم

او به دلیل همکاری با تحریریه سهام نیوز بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 برای اولین بار بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفت. سپس از ایران به سوی مالزی و در نهایت به فرانسه رفت و برای اولین بار سایت و کانال تلگرامی آمد نیوز را راه اندازی کرد. اما این کانال در طی درخواست وزیر مخابرات ایران از تلگرام با داشتن حدود یک و نیم میلیون مخاطب بسته شد. بعد از بسته شدن این کانال، کانالی دیگر با عنوان صدای مردم جایگزین آن شد که در اوایل راه اندازی مخاطبانش از مرز صد ها هزار نفر عبور کرد.

از طرفی خبر های جدیدی در این کانال منتشر شد که با واکنش مقام های حکومتی روبه رو شده و تکذیب شدند. در پی منتشر شدن این خبر ها، برخی از اصول گرایان دولت حسن روحانی را متهم به دادن اطلاعات به آمد نیوز کردند. در این صورت در سال 1398 روح الله زم به عنوان موسس این سایت بازداشت شد.

اولین دادگاه روح الله زم در تاریخ 21 بهمن ماه 1398  در ساعت 8 صبح و در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. در این دادگاه نیز اتهامات این شخص توسط نماینده دادستان بیان شد که به صورت زیر می باشد:

  •  افساد فی الارض
  •  تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم
  • جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه
  • جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
  • همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
  •  اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
  •  مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده
  •  عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور
  •  مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور
  •  مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور
  •  مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده
  •  تحریک موثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی
  •  توهین به مقدسات اسلام
  •  توهین به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)
  •  توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن
  •  تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان 97 هزار و 550 یورو
  •  شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.

دادگاه های دیگر نیز به همین صورت انجام شد که در بعضی از آن ها روح الله زم با رد کردن اتهامات، خود را خبرنگار خوانده و کار های خود را به کار خبری نسبت داده است.

آخرین دادگاه و حکم اعدام

در دادگاه 10 تیرماه 1399 پس از گذشت دو سال از اولین دادگاه روح الله زم بلاخره حکم وی صادر شد. خبر صدور حکم اعدام برای روح الله زم توسط غلامحسین اسماعیلی منتشر شد. از آن جایی که این حکم قابل تغییر نیست در صورتی ک زم نسبت به آن اعتراض کند، پرونده وی به دیوان عالی ارسال خواهد شد.

اعتراض به حکم

وکیل روح الله زم می گوید: در تاریخ 18 تیرماه 1399 نسبت به رای دادگاه اعتراض کرده ایم، اما هیچ اطلاعی در این باره نداریم که آیا پرونده به دیوان عالی کشور رفته است یا نه؟ این وکیل نیز به این نتیجه رسیده است که باید این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شود.

ارسال حکم به دیوان عالی کشور

در تاریخ 7 مرداد ماه 1399 سخنگوی قوه قضائیه خبر رسیدن این درخواست را به دیوان عالی منتشر کرد و گفت هنوز خبر قطعی درباره این فرجام خواهی نشده است.

اجرا حکم اعدام

یک ماه بعد در تاریخ 18 آذرماه 1399 حکم اعدام روح الله زم توسط دیوان عالی کشور تایید شد و در نهایت روز شنبه 22 آذرماه 1399 قبل از طلوع آفتاب این حکم اجرا شده و روح الله زم به دار آویخته شد.