hihotel

Hotel blogs

hihotel

Hotel blogs

فرا رسیدن نوروز 1400 مبارک باد

"یامّقَلِّبَ القُلوبِ و الاَبصار، یا مُدبِّرَ الَّیلَ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحولِ وَ الأحوالِ حَوِّل حالَنا اِلی اَحْسَنِ الحال 
 ای تغییردهنده دلهاو دیده‏‌ها؛ای مدبرشب وروز؛ای گرداننده سال وحالت‌ها؛بگردان حال مارابه نیکوترین حال

یکی از قدیمی ترین جشن های ایران باستان، عید نوروز می باشد. این عید برابر با یک فروردین و اولین روز از سال خورشیدی ایرانی به شمار می رود. این عید نیز تنها عیدی است که مردم ایران آن را در هر سال باشکوه تر و بهتر از سال قبل برای آن برنامه ریزی کرده و برگزار می کنند.

نوروز 1400

عید نوروز 1400 در روز شنبه 30 اسفندماه و سال جدید در ساعت 13و 7 دقیقه و 28 ثانیه تحویل می شود. این روز که اولین روز از بهار است، طبیعت از خوابی طولانی برخاسته و زندگی خود را از نو آغاز می کند.

سفره هفت سین

از برجسته ترین آداب نوروز ایرانیان چیدن سفره هفت سین است که در تمامی شهر ها مردم این کار ارا انجام می دهند. چند روز قبل ازعید نوروز این سفره در هر خانه ای آماده می شود تا در لحظه تحویل سال همگی دور آن بنشینند.

در این سفره تعداد هفت خوراکی که با واژه سین آغاز می شود، گذاشته می شود که هر کدام از آن ها دارای نماد خاصی می باشد. این هفت خوراکی شامل موارد زیر می باشند:

قرآن : یکی از مهمترین ارکانی که باید در سفره هفت سین قرار داشته باشد، قرآن است. قرآن نیز در سفره هفت سین نماد توکل و توسل به خداوند می باشد و با قرار دادن آن در سفره هفت سین از خداوند بهترین ها را درخواست می کنند.

ماهی: ماهی در سفره هفت سین نماد تازگی، شادابی وو زایش است. هدف از قرار دادن ماهی بر سر سفره هفت سین، تحمل بیشتر ماهی در مقابل شرایط نامساعد محیط، نگهداری آسان تر است.

سنجد:. سین اول سفره هفت سین است که نماد آن سنجیده عمل کردن می باشد. سنجد با این هدف در سفره هفت سین قرار می گیرد که هرکس در سال جدید با خود عهد ببندد که کار های خود را سنجیده انجام دهد.

سبزه: سبزه در سفره هفت سین نماد خرمی و شادابی می باشد. همچنین برخی از افراد سبزه را نشانه سرسبزی، تولدی دوباره و پیوند انسان با طبیعت می دانند.

سیب:  سیب در سفره هفت سین نماد سلامتی و عشق می باشد. گفته شده است که اگر سیب بخورید از پزشک بی نیاز خواهید شد. به همین دلیل سیب نیز یکی از اقلام سفره هفت سین شده است.

سرکه: سرکه در سفره هفت سین نماد رضا و تسلیم می باشد. سرکه با این هدف در سفره هفت سین قرار می گیرد که سالی پر از صبر رو شادی را می خواهند.

سمنو: چهارمین سین سفره هفت سین، سمنو می باشد و نماد آن قدرت است. سمنو نیز مظهر صبر و مقاومت و عدالت نیزمی باشد. سمنو به این دلیل بر سر سفره هفت سین قرار می گیرد که خوردن آن باعث قدرت و برتری در ذهن و جسم می شود.

سیر: سیر در سفره هفت سین نماد میکروب زدایی و پاکیزگی می باشد. همچنین معانی دیگری هم همچون سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم دارد و به همین دلیل باید حتما در سفره هفت سین قرار داشته باشد.

سکه

سکه: سکه که هفتمین سین در سفره هفت سین است با هدف افزایش دارایی در سفره هفت سین قرار می گیرد.

لحظه تحویل سال 1400

پیش از لحظه تحویل سال همه تدارکات انجام شده و و اعضای خانواده همگی دور سفره هفت سین جمع می شوند. در این زمان همگی با خواندن دعای مخصوص تحویل سال "یا مّقَلِّبَ القُلوبِ و الاَبصار، یا مُدبِّرَ الَّیلَ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحولِ وَ الأحوالِ حَوِّل حالَنا اِلی اَحْسَنِ الحال" که به معنی "ای تغییر دهنده دلها و دیده‏‌ها؛ ای مدبر شب و روز؛ ای گرداننده سال و حالت‌ها؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال" را زمزمه می کنند.

پس از این که تحویل سال شد، همگی با شادی و خنده و دلی پاکیزه یکدیگر را در آغوش گرفته و عید نوروز 1400 را به یکدیگر تبریک می گویند.

رسم و رسومات چهارشنبه سوری در شهر های ایران

برافروختن آتش و پریدن از روی آن، یکی از رسم و رسومات چهارشنبه سوری مردم ایران است که در غروب آخرین سه شنبه سال برگزار می شود. این جشن بهاری دروازه ای رو به بهار و عید نوروز محسوب می شود. واژه چهارشنبه سوری برای مردم در سراسر ایران نامی آشنا بوده، اما هر منطقه آن را با گویش مخصوص و آداب و رسوم خاص شهر خود برگزار می کند.

چهار

و اما رسم و رسومات چهارشنبه سوری در شهر های مختلف کشور

همانطور که گفتیم چهارشنبه سوری در شهر های مختلف کشور گویش ها و آداب و رسوم متفاوتی دارد. در این قسمت می خواهیم رسم و رسومات چهارشنبه سوری در برخی از شهر ها را بیان کنیم:

شهر شیراز

چهارشنبه سوری در شهر شیراز به این صورت برگزار می شود که افراد در هنگام غروب تعداد هفت یا سه کپه خار را تهیه می کنند و آن ها را آتش می زنند. سپس از روی آن ها پریده و جمله خاص این شب را "زردی من از تو، سرخی تو از من" را می خوانند. همچنین در کنار این کار یک سبو یا یک کوزه سفالی را می شکنند. یکی دیگر از اقداماتی که مردم شیراز در این شهر انجام می دهند، گرفتن فال حافظ در دورهمی ها که به آن "فال دوره" گفته می شود.

فال گوش ایستادن از هم یکی از آدابی است که در شهر شیراز توسط زنان و دختران انجام می شود. این کار به این صورت انجام می شود که این افراد ابتدا چادر به سر کرده و نیت می کنند و در قسمتی از کوچه می ایستند و به صحبت های رهگذارن نیز گوش می دهند. خوردن آجیل شیرین، پختن آش، ریختن کندر و اسپند در آتش و... از دیگر اقدامات شیرازی ها در این شب است.   

رشت

مردم شهر رشت هم در چهارشنبه سوری آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند. مردم شهر رشت در کنار جشن اصلی چهارشنبه سوری اقدامات دیگری همچون آتش روشن کردن و پریدن از روی آن، خوردن آجیل، قاشق زنی و فال گوش را نیز انجام می دهند. رشتی ها در خانه های خود در شب چهارشنبه سوری باید اسپند، کندر، گلاب و شمع داشته باشند. اسپند و کندر را دود می کنند و شمع را به جهت روشنایی نیز روشن می کنند، سپس گلاب را به صورت خود می زنند. اقدام دیگر این شهر ریختن خاکستر آتش چهارشنبه سوری در صبح روز بعد پای درختان است. این کار با هدف بارور کردن درختان نیز انجام می شود.

مشهد

مردم شهر مشهد در شب چهارشنبه سوری آتشی با هیزم در کوچه یا حیاط خود درست کرده و از روی آن می پرند. آتش نیز باید کامل به خاکستر تبدیل شود و اعضای خانواده آن ها را به سر کوچه می برند تا باد آن ها را ببرد. کوزه شکستن یکی دیگر از آداب و رسوم مشهدی ها می باشد که مردم ظرف های کهنه و یا کوزه های جرم گرفته را به پشت بام برده و می شکنند و یا مقداری نمک به نشانه بدبختی، مقداری زغال به نشانه سیاه روزی و سکه ای به نشانه ی تنگدستی را درون کوزه ای قرار می دهند که توسط یکی از اعضای خانواده همراه با گفتن جمله «درد و بلای خانه را ریختم در کوچه» به وسط کوچه پرتاپ می شود.  

مشهد

تبریز

مردم تبریز هم همچون دیگر شهر ها آداب و رسوم خاصی برای چهارشنبه سوری دارند. در این شهر جوانان قبل از طلوع آفتاب به کوچه رفته و هفت مرتبه از روی جوی آب می پرند و شعر “آتیل ماتیل چهارشنبه آینا تکین بختیم آچیل چهارشنبه” که در زبان فارسی به معنی “زردی من از تو سرخی تو از من” را می خوانند. آب یا گلاب ریختن روی صورت نیز از دیگر کارهایی که مردم تبریز انجام می دهند و اعتقاد دارند که این کار باعث سعادت در زندگی می شود.

 مردم تبریز در عصر روز سه شنبه برای خرید به چهارشنبه بازار موجود در تبریز می روند و به خریدن شیرینی، میوه خشک و انواع آجیل می پردازند که به آن چهارشنبه یمیشی گفته می شود. برخی از این کار ها همچنان ادامه دارند و بعضی دیگر در این شهر فراموش شده اند.

چهارشنبه سوری ، دروازه ای رو به بهار

یکی از جشن های ایرانی که همراه با رسم و رسوماتی خاص در آخرین غروب سه شنبه سال برگزار می شود، چهارشنبه سوری می باشد. واژه چهارشنبه سوری از معانی خاصی گرفته شده است. برخی از پژوهشگران معتقدند که کلمه سور به معنای «جشن» و برخی دیگر در این باورند که این کلمه به معنای سرخ بوده و نشانه ای از سرخی آتش و یا سرخی و سلامتی فرد را در بر میگیرد.

چهارشنبه سوری به بیانی دیگر

در واقع چهارشنبه سوری مقدمه ای است برای ایام نوروز که مردم با برگزاری آن به استقبال بهار می روند. در این روز مهمترین آیینی به صورت مشترک در سراسر ایران برگزار می شود، روشن کردن آتشی بسیار بزرگ است که افراد از روی آن می پرند. هدف از این کار این است که بیماری و مشکلات را به آتش سپرده و سرخی و نیرو و قدرت را از آتش نیز می گیرند.سوزاندن وسایل کهنه، اسپند دود کردن، زاج سوزی، ریختن خاکستر آتش به بیرون از آتش، کوزه شکنی و... از دیگر اقداماتی می باشند که در این روز برای دفع بلا و نحسی می توان انجام داد.

نام های مختلف چهارشنبه سوری در شهر های ایران

چهارشنبه سوری هرساله در کشور و در شهر های مختلف برگزار می شود. این جشن نیز دارای نام های متفاوتی در سراسر ایران شناخته شده است. برای مثال مردم گیلان این جشن را با نام "گول گوله چهارشنبه"، در کردستان " چوارشمه کوله"، در اصفهان "چارشمبه-سُرخی"، قزوین" کوله چهارشنبه" و... که هر شهر نیز با آداب و رسوم خود این جشن را برگزار می کند.

تاریخچه چهارشنبه سوری در ایران

افرادی در گذشته وجود داشتند که معتقد بودند جشن چهارشنبه سوری به دوران پیش از اسلام هیچ تعلقی ندارد. بنابراین تنها و قدیمی ترین منبعی که به این جشن اشاره کرده، کتاب بخارا نوشته ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی می باشد. وی در این کتاب آورده است:

<< چون امیر منصور بن نوح به مُلک بنشست، اندر ماه شوال سال ۳۵۰، به جوی مولیان فرمود تا آن سرای را دیگر بار عمارت کردند و هرچه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آن‌گاه امیر به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری چنان که «عادت قدیم» است، آتشی عظیم افروختند.>>

ناگفته نماند که اعراب روز چهارشنبه را روزی نحس دانسته اند و در این روز مراسم عروسی، مسافرت و... را نمی گرفتند. بر اساس این عقیده منوچهر دامغانی در بیتی از شعر خود در خصوص این نکته به این شکل اشاره کرده است:

چهارشنبه که روز بلاست باده بخور        به ساتکین می‌خور تا به عافیت گذرد

پیشنهاد جذاب برای سفر در نوروز 1400

افراد با رسیدن بهار و آغاز تعطیلات نوروز بساط برنامه ریزی برای تعطیلات را پهن می کنند و هر یک نظر خود را برای هر چه بهتر شدن این روز ها را بیان می کنند و در نهایت مکانی را برای گذراندن اوقات خوشی خود انتخاب می کنند. اما ممکن است برای بیشتر افراد این سوال پیش بیاید که عید نوروز به کجا سفر کنیم؟ وبلاگ های هتل در این مقاله سعی دارد تا محبوب ترین مقاصد سفر عید نوروز را به شما معرفی کند. همراه ما باشید:

افراد زیادی وجود دارند که عاشق گردشگری در ایران هستند و سفر داخلی را به سفر های خارجی ترجیح داده و در اولویت انتخاب هایشان قرار می دهند. اما در مقابل افرادی هم وجود دارند که به سمت تور های خارجی رفته و می خواهند این روز های زیبای خود را در کشور های خارجی با خاطراتی بیاد ماندنی تجربه کنند.  در این مقاله شما را با محبوب ترین مقاصد گردشگری که می توانند در ایام تعطیل با زیبایی خود می توانند بهترین مقصد ها باشند، آشنا می کنیم:

قشم

یکی از بهترین مقاصد در فصل بهار و ایام تعطیل نوروز ، نیمه جنوبی کشور می باشد. این بخش از کشور در فصل بهار آب و هوایی بسیار مساعد تری نسبت به دیگر مناطق کشور دارد. جنوب کشور با دارا بودن جزایر شگفت انگیز بسیاری همچون جزیره قشم، هرمز و... که هر کدام از آن ها خود دارای جاذبه های منحصر به فردی می باشند که می تواند برای شما نوروز متفاوتی را رقم بزنند. تنگه چاهکوه قشم، جزایر ناز قشم، دره ستارگان قشم، غار نمکدان قشم، چاه های تل آب یا طلا قشم، جزیره هنگام قشم، قلعه پرتغالی ها قشم و... ار جمله جاذبه های گردشگری جنوب کشور می باشند که می توان در ایام تعطیل به آن ها سفر کرد.

شیراز

یکی از دیگر شهر های داخلی که در ایام عید حال و هوای خاصی دارد، شهر راز یعنی شهر شیراز است. این شهر در هر سال در بین پر طرفدار ترین شهر ها شناخته قرار می گیرد. فصل بهار در شیراز که با رویش شکوفه های بهار نارنج است، نوروزی بی نظیر را به گردشگران و مسافران هدیه می کند. این شهر با داشتن جاذبه های تاریخی بی نظیری همچون مجموعه زندیه و آرامگاه‌های شاعران بزرگ پارسی و... جذابیتی را از آن خود کرده است که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و اگر بارها از آن ها بازدید کرده باشیم بازهم کم است.

با سفر به این شهر هیچ نگران محل اقامت خود نباشید چرا که هتل هایی با تمام امکانات مورد نیاز شما قرار داده شده تا شما بتوانید با رزرو هتل سفری راحت و بدون دغدغه را در این خطه از کشور ایران تجربه کنید.

کرمان

کرمان، شهر فرهنگ و تاریخ می تواند مقصد دیگری برای تعطیلات نوروزی باشد. دیدنی هایی که با گوشه ای از تاریخ وفرهنگ شهر کرمان تلفیق شده است و هرساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند. این شهر دارای گردشگری های بی نظیری هم می باشد که از معروف ترین جاذبه های توریستی کرمان و ایران به شمار می روند. مجموعه گنجعلی خان شامل حمام گنجعلی خان و بازار گنجعلی خان، چهارسوق، موزه سکه، بازار مسگرها، مقبره خواجه اتابک، قلعه های تاریخی همچون قلعه دختر و قلعه اردشیر، یخدان مویدی، آتشکده زرتشتیان و... از جمله جاذبه های کرمان محسوب می شوند که با استقبال بی نظیر گردشگران در هر روز از سال روبه رو می شوند.

با سفر به این شهر و رزرو هتل های کرمان یک تجربه اقامتی بی نظیر و به یادماندنی را به خود و همراهانتان هدیه دهید.

یزد

شهر یزد از آن دسته شهر هایی است که در هر روز از سال که به آن سفر کنید، آب و هوایی مطبوع و دلنشین را به شما هدیه می دهد. این شهر تاریخی با جاذبه های شگفت انگیز خود که هرساله باعث می شوند گردشگران از هر کجای جهان به این شهر آمده و از آن ها بازدید کنند، یک مقصد حیرت انگیزی به شمار می رود. آتشکده زرتشتیان، گور دخمه‌ها، مسجد جامع یزد، محله قدیمی فهادان و ... از جمله ی جاذبه های تاریخی و گردشگری می باشند، که برای بسیاری از علاقه ‌مندان به تاریخ و فرهنگ بسیار جذاب هستند.

با سفر به این شهر و اقامت در هتل های پارسیان صفائیه یزد و اقامتگاه سنتی گیتی یزد که توانسته اند با ترکیب امکانات مدرن و همچنین با بکار گیری معماری سنتی ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارد، تجربه اقامت در هتل هایی متفاوت نسبت به هتل های مدرن را برای خود به ثبت برسانید.  

مبعث ، عید شکوفایی خوشبوترین گل هستی، مبارک . . .

 مبعث و باران نور، دستان خسته تاریخ را روشن کرد و طلیعه ایمان بر بلندای انسانیت درخشید.برترین تجلّی خدا در کسوت آفتاب، معراج را زمزمه کرد و برگزیده شد برای خواندن اولین آیات نور:
«إِقْرَاءَ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِیَ خَلَقَ…»
مبعث پیامبر

عید مبعث مبارک

حضرت محمد (ص) در 27 رجب سال چهلم عام الفیل به مقام پیامبری رسیده و از آن پس رسالت خود را آغاز کرده است. به همین این تاریخ در فرهنگ شیعه به نام عید مبعث نام گذاری شده است. بعثت پیامبر نیز شروع دین اسلام و از بین بردن بت پرستی از حجاز بود.

پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)، در سن 40 سالگی در غار حرا توسط خداوند به این مقام رسیدند. ایشان در زمانی که در غار حرا مشغول عبادت بودند، خداوند با نازل کردن آیه ای از سوره علق بر ایشان، بعثت را سرآغاز پیامبری حضرت محمد (ص) عنوان کردند. پیامبر این جریان را ابتدا با همسر خود و سپس با پسر عموی خود حضرت علی (ع) در میان گذاشتند. همچنین پس از گذشت سه سال با نزول آیه ( وَأَنذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ ) که به معنی ( و خویشان نزدیکت را هشدار ده.) می باشد، دیگران را از نبوت خود آگاه کرد.

اولین ارتباط پیامبر با عالم غیب با احساس سنگینی بار عظیم رسالت را که از جانب خداوند توسط جبرئیل به او داده شده بود، همراه بود. حضرت محمد (ص)، که تا آن زمان در هیچ مدرسه ای و در نزد هیچ استادی درس نخوانده بود، به یکباره این وظیفه سنگین به او داده شده بود که از آن زمان تاکنون راهنمای میلیون ها انسان در سراسر جهان بوده و همچنان چراغ هدایت انسان ها را روشن دارد.

آغاز بعثت و آغاز زندگی همراه با آرامش

محمد

بعثت پیامبر اکرم (ص)، برای جامعه بشری و شیعیان حامل پیامد های بسیار خوبی بوده است. از این رو آغاز بعثت باعث شد که:

  • بعثت سبب ایجاد یک تحول بنیادین با دگرگونی اساسی در انسان ها در بخش های مختلف جامعه شد.
  • سبب ایجاد زندگی توأم با آرامش و صلح برای انسان شد.
  • سبب شد تا دین اسلام به دین رحمت و دین صلح و سازش نیز معروف شود، چرا که اولین پیام هایی که بر پیامبر نازل می شد پیام صلح ، پیام آشتی و پیام زندگی جمعی و گروهی بوده است.

بعثت بزرگترین حادثه در تاریخ آخرالزمان جامعه بشریت

یکی از بزرگترین حادثه هایی که در تاریخ جامعه بشریت رخ داده است، مبعث پیامبر اکرم (ص) می باشد. این عید نیز در تاریخ آغاز سرفصل مهمی در همه بخش های جامعه بوده است. در این روز آخرین فرستاده خداوند همراه با کامل ترین دین در کنار برآورده کردن نیاز های فکری و معنوی و سیاسی به نبوت و رسالت رسیده است. همچنین عید مبعث از ایام الله نیز به شمار می رود.